mandag den 24. februar 2014

Første Circletime :D

Så blev det mandag, og jeg havde min første circletime!! 
Jeg må indrømme at jeg sgu var rigtig nervøs, men det skulle prøves og det gik :) Jeg skulle snakke/undervise om fast og slow, hvor jeg skulle få dem til at forstå hvad ordene betød. Inden jeg skulle gå i gang med mit, skulle vi lige igennem den daglige rutine i forhold til circletime.
Det første er at man skal synge en godmorgen sang, hvor der er et barn som får lov til at vælge hvilken sang der skal synges. I da var det en sang hvor man sagde alle børnenes navn og derefter sagde godmorgen til barnet, og hver 3 siger en ting man skal gøre med kroppen når man siger godmorgen. 

Derefter er 3 ting som man skal igennem, og man har en hjælper til hver som kommer op til en. Den første er datoen hvor man skal hjælpe barnet med at finde ud af hvilken dato det er, og derefter skal man tælle fra 1 til den pågældende dato. Derefter synger man om dagene i ugen, og derefter alle månederne i året. 
Derefter er det vejret som der skal tjekkes, der bliver sunget en sang mens barnet kigger ud af vinduet. Derefter skal barnet fortælle vejret, og i dag var det skyet. 
Den sidste skal tælle alle vennerne der er i skole i dag, men først er der 3 børn som får lov at gætte på antallet. Barnet skriver gættende på en tavle, og derefter tæller børnene og skriver det rigtige svar på tavlen. (23 børn var der i dag) 

Så var det min tur til at snakke om mit materiale, og jeg kunne ikke andet end at gøre det på engelsk. Så jeg illustreret det med en figur de bruge, og det er en tallerken med en ske. Derefter skrev jeg ordet på tavlen og fik dem til at gentage det, og stave det inden vi gik videre. 
Derefter bad jeg dem om at nævne ting som var hurtige og nogle der var langsomme, og der kunne man høre at de havde forstået hvad jeg snakkede om. 
Derefter snakkede vi om hurtige og langsomme dyr, og der blev det en smule svære. Nogle af navnene på dyrene kunne de på engelsk, men der var nogle som de ikke kunne og det var lidt af en prøve for læren da det heller ikke var så nemt for dem. Nogle af ordene slog de op på telefonen, og andre beskrev de så jeg kunne sige det engelske ord for dem. Det gik rigtig godt og børnene var rigtige gode, og jeg var overrasket over alle de ting de kunne nævne på engelsk når man tænker på at de kun er 6 år gamle. 

Den sidste øvelse var at børnene skulle op og stå og når jeg sagde ”fast” skulle de løbe på stedet, og når jeg sagde ”slow” skulle de gå langsomt på stedet. Når jeg havde sagt det i et stykke tid fik børnene lov til at styre det, og de havde de meget sjovt med.
Der var ca. 5 minutter tilbage og jeg lærte dem sangen ”en lille and” og den var de vilde med, og de var færdige af grin da jeg havde vist den. Den sang vi et par gange, og alle børnene grinede af hinanden og af de voksne, da man ikke kan andet end at ligne en klovn når man laver den sang!  

Ikke nok med at jeg havde lavet circletime i den ene klasse, skulle jeg lige pludselig lave det i den anden klasse om eftermiddagen!!. 
Jeg snakkede om ordene ”tall, small, short, long, slow, fast” og det gik fint, jeg fik dem til at beskrive et dyr der var en af ordene. Det kunne børnene og de var rigtig gode, nogle af dem sagde dog dyret på engelsk og så var det læren der kom på arbejde. 
Det sjove var at lærerne var lige så vilde for at svare, specielt dem som ikke er så gode til engelsk. Derefter fik jeg dem til at sige dyr som var 2 af ordene, det var for at få dem til at forstå forskellen og det var både børnene og lærerne der skulle det! 
Lærerne ville svare ligeså meget som børnene, og jeg tror at de får lige så meget ud af det som børnene og kommer til at lære noget nyt! Det er bare så underligt, for det er ikke sådan det er i DK, men det var så fedt på en eller anden måde :D 
Det jeg tror gør det så fedt er at lærerne er ligeså meget inde i undervisningen, og de lægger overhoved ikke skjul på det :D Det er sgu fedt, det er en helt anden måde at føle sig sikker på i at undervise, og det var rent faktisk rigtig sjov for lærerne er ikke bange for at grine af dem selv, og slet ikke af mig ;) 
Jeg sluttede af med sangen om den lille and, og de var helt oppe og ringe over den i denne klasse. Læren blev glad da jeg sagde at jeg gerne ville lave den, og hun gav den da også max gas :D
Jeg tænkte på om der var nogle af jer rare mennesker, der kender nogle gode børnesange hvor man også bruger kroppen? Det må gerne være på dansk, bare den er så let at jeg kan oversætte den til engelsk og det giver mening ;)                                                                           

-        
                -  Lisbeth 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar